O mně

Martin Bitman (1983) je fotograf a cestovatel. K cestování ho přivedli rodiče, se kterými procestoval nejrůznější země Evropy. Jako teenager snil o velkých cestách, ale dlouho neměl odvahu udělat první krok. Teprve vážná nemoc ho nakopla k činům a Martin si i díky babiččině mottu „Dej každému dni příležitost, aby se stal tím nejkrásnějším dnem v tvém životě.“ (Mark Twain) začal své sny plnit.

Od roku 2007 podnikl devatenáct velkých expedic do více než padesáti zemí a navštívil odlehlá, nepopulární a často nebezpečná místa světa – mj. Sýrii, Line of control, Pamir highway, Aralské moře, Sarezské jezero, Kamčatku, Kavkaz, syrsko-iráckou hranic, provincii Baluchestán, afghánskou hranici nebo indický stát Jammu a Kashmir. Na svých expedicích podnikl nespočetné množství treků s více než pětadvacetikilovým batohem na zádech do výšek přes pět tisíc metrů nad mořem. To vše bez nosičů, agentur nebo průvodců.

Mnohokrát čelil závažným problémům – hemoragické horečce dengue, výškové nemoci, zemětřesení na vrcholu aktivní indonéské sopky, otravě vody, choleře v Indii, hrozilo mu vyhoštění z Nepálu, Indonésie či Kazachstánu, byl zadržen zásahovou jednotkou v Jordánsku, přežil „jízdu smrti“ v pětitisícových horách Kashmiru, setkání s medvědem kamčatským, vyhrožování nepálské mafie, strávil dva dny na skále Sarezu i několik dní na JIP v Jakartě, nebo se potýkal s běžnými problémy – ukradený pas, ztracený batoh, odcizené peníze, rozbitý fotoaparát, zmeškaný vlak.

Expedice mu daly více, než všechny střední a vysoké školy dohromady. Začal být fyzicky i psychicky odolnější a získal nádherné zážitky, větší všeobecný rozhled i přátele na život a na smrt.

Aby se o své zážitky a zkušenosti podělil, pořádá po návratu soukromé i veřejné besedy na nejrůznějších místech, připravuji pohlednice, kalendáře, fotopublikace nebo krátká amatérská videa.

Z praktických důvodu fotí na cestách digitální zrcadlovkou Nikon D610 (objektiv Nikkor 24-70/f2.8) a v posledních čtyřech letech propadl i kouzlu klasické středoformátové fotografie (Bronica Sq-Ai, Zenzanon PE 50mm/f2.8).